Headlines News :
Home » , , » Parlimen Nibong Tebal antara kerusi boleh dimenangi BN

Parlimen Nibong Tebal antara kerusi boleh dimenangi BN




Barisan Nasional (BN) nampaknya sudah bersedia untuk mengekalkan kerajaan persekutuan dalam pilihan raya umum akan datang (PRU-13) jika ia diadakan pada bulan November, dan Sabah dan Sarawak akan sekali lagi menjadi penyelamat, mengikut kaji selidik yang dijalankan.

Selepas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis lepas bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dihapuskan, kemungkinan itu seolah-olah menjadi lebih cerah.

Walau bagaimanapun, menurut sumber berdasarkan kaji selidik yang dijalankan oleh Jabatan Perdana Menteri mendedahkan bahawa ia hanya akan menang dengan majoriti mudah iaitu kira-kira 140 kerusi.

Beliau menambah bahawa BN akan menghadapi perlawanan yang sukar di Semenanjung, tetapi parti pemerintah dijangka memenangi 54 daripada 56 kerusi Parlimen daripada Sabah dan Sarawak.

"Kebimbangan sekarang hanya kepada DAP, orang Cina di Malaysia Timur masih menyokong parti itu," katanya lagi.

Berdasarkan laporan itu, menurut sumber, yang merupakan seorang Pegawai Kanan Jabatan Perdana Menteri, DAP yang akan memenangi dua kerusi tertentu di Sarawak - Kuching dan Stampin.

Berdasarkan prestasi yang kukuh DAP yang ditunjukkan dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini, sumber itu berkata pilihan raya umum kali ini akan berbeza.

"Kita mesti faham bahawa pilihan raya negeri adalah berbeza. Salah satu faktor utama mengapa DAP memenangi 13 kerusi dalam pilihan raya negeri bahawa orang kuat parti dari Semenanjung telah berkempen di sana.

"Tetapi ini tidak akan berlaku semasa pilihan raya umum," katanya.

Tambahan pula, beliau berkata DAP sedang mengalami masalah dalaman di Sarawak, dan parti itu tidak mendapat sokongan orang asli.

Mengenai peluang parti-parti Pakatan Rakyat yang lain, PKR dan PAS, sumber itu mendakwa bahawa ia akan menjadi satu keajaiban jika kedua-duanya menang walaupun hanya satu kerusi tunggal di Sarawak.

"Di Sabah, tidak ada kerusi untuk pembangkang," tegas beliau. "BN akan mengekalkan Sabah dengan kemenangan 100%."

Kawasan pilihan raya Kota Kinabalu yang dimenangi oleh Dr Hiew King Cheu, yang juga Pengerusi Jawatankuasa DAP Sabah, belum tentu dapat mengekalkan kerusinya.

"Harapan DAP untuk memenangi sekurang-kurangnya dua kerusi, Kota Kinabalu dan Sandakan, juga sukar," katanya.



Parti komponen kritikal

Walau bagaimanapun, sumber itu mengakui bahawa pilihan raya umum akan datang akan menjadi yang paling sukar di Semenanjung.

"Walaupun Najib yakin dapat memulihkan Umno, kebimbangan utamanya adalah parti komponennya," katanya, sambil menambah bahawa kaji selidik itu menunjukkan bahawa MCA, MIC dan Gerakan berada dalam "keadaan kritikal".

Laporan itu menyatakan bahawa MCA tidak mampu untuk memenangi kembali undi Cina manakala MIC sedang menghadapi pelbagai masalah dalaman.

"Gerakan dianggap umpama sebuah kapal yang tenggelam dan Umno hanya boleh mengabaikan sepenuhnya parti itu selepas pilihan raya umum akan datang," katanya lagi.

Kaji selidik juga menunjukkan bahawa kerusi Pakatan Rakyat di Parlimen Nibong Tebal, Teluk Kemang, Indera Mahkota, Kuala Terengganu, Lembah Pantai, Titiwangsa, Merbok, Padang Serai, Kuala Langat, Kelana Jaya, Ketereh, Tanah Merah dan Bagan Serai boleh jatuh semula kepada BN.

Kerusi BN yang dianggap goyah adalah di Bukit Katil, Temerloh, Labis, Segamat, Sepang, Ayer Hitam Lumut, Arau dan Dungun
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger