Headlines News :
Home » » PEMUDA GERAKAN PERSOAL JANJI WARTA HUTAN SIMPAN DI PULAU JEREJAK ?

PEMUDA GERAKAN PERSOAL JANJI WARTA HUTAN SIMPAN DI PULAU JEREJAK ?




11/11/2016 - Pada tahun 2009, ahli Exco DAP Negeri Phee Boon Poh mengarahkan Pejabat Tanah Negeri untuk mempercepatkan prosedur mewartakan tanah di Pulau Jerejak sebagai Hutan Simpanan negeri dan ia dijangka akan disiapkan dalam TEMPOH SETAHUN.

Pada November 2014, Phee Boon Poh sekali lagi berkata bahawa kerajaan negeri akan mewartakan Pulau Jerejak sebagai zon rizab hutan kekal.

Dan pada April 2016 pula, Phee Boon Poh telah memberi jaminan kepada rakyat negeri ini bahawa Pulau Jerejak pasti akan ditetapkan sebagai rizab hutan kekal. Katanya, kerajaan DAP Negeri telah menyiapkan kertas kerja bagi tujuan tersebut.

Phee juga berkata pada ketika itu, bahawa Pulau ini akan tidak akan diserahkan kepada pihak ketiga untuk pembangunan.

Loo mempersoalkan Kerajaan Negeri tentang kesemua janji-janji tersebut yang dibuat berdasarkan perkara terbabit. Ini membuktikan ketidakikhlasan janji Phee Boon Poh.

Selama 8 tahun yang lalu, Ketua Menteri dan pentadbirannya telah mendiamkan diri tentang penjualan pegangan 49% PDC di Tropical Island Resort Sdn Bhd (TIRSB), tetapi kenapa sekarang PDC yang diketuai oleh Pengerusinya (Lim Guan Eng) telah menjual sahamnya? 

Kita masih boleh berteka teki jika berita untuk membangunkan Pulau Jerjak oleh Ideal Property Group tidak dilaporkan oleh media beberapa hari yang lalu. 

Tetapi kini setelah didedahkan kepada umum, mengapa Ketua Menteri tidak mahu memberitahu orang ramai tentang kebenarannya? Di manakah ketelusan yang selama ini didakwa menjadi amalan Ketua Menteri P.Pinang? 

Oleh yang demikian, Pemangku Ketua Pemuda Gerakan P.Pinang, Jason Loo Jieh Sheng mempersoalkan Kerajaan Negeri tentang perkara-perkara berikut: 


1) Adakah PDC mendapat harga yang lebih baik melalui open tender apabila ia dijual sahamnya yang berjumlah 49% itu?

2) Kenapa PDC sebaliknya tidak pula membeli keseluruhan pemilikan saham 51% dari UDA?

3) Bilakah tender terbuka penjualan saham 49% tersebut dijual di TIRSB?

4) Syarikat yang manakah lagi yang telah mengemukakan penawaran di dalam kertas-kertas tender?

5) Berapa banyakkah harga jualan saham tersebut?

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata semalam bahawa, "setelah itu selesai, kami boleh diwartakan kawasan tersebut sebagai hutan simpan." 

Kenyataan tersebut jelas menunjukkan motif mereka untuk menipu rakyat P.Pinang selama ini.

Mengapa mereka memberi janji-janji yang tidak masuk akal dan pelbagai alasan 8 tahun yang lalu jika mereka tidak mempunyai niat untuk mewartakan Pulau Jerejak sebagai rizab hutan Kebangsaan?

Adakah kerajaan DAP negeri lupa, pada tahun 2006, Phee Boon Poh juga telah memberi amaran kepada pihak-pihak yang terlibat dalam membangunkan Pulau Jerejak, agar jangan ini ada agenda sendiri yang mungkin akhirnya akan 'memperkosa' kesucian Pulau berkenaan.

Loo bertegas bahawa beliau percaya keputusan untuk membenarkan kroni Guan Eng membina 1,200 unit kediaman mewah dan sebuah taman tema, antara lain menunjukkan bahawa kerajaan negeri yang diterajui DAP yang sebenarnya adalah "perogol Pulau Jerejak".

Pulau Jerejak yang sepatutnya digazetkan sebagai rizab hutan Kebangsaan pada tahun 2008, tetapi masih gagal dilaksanakan oleh kerajaan DAP yang kononnya menjadi Harapan seluruh rakyat negeri ini.

Ini membuktikan bahawa Lim Guan Eng sememangnya seorang Juara menipu dan juga Juara cakap berbelit-belit.

"Di mana manfaat bagi rakyat P.Pinang dengan keputusan yang sangat merugikan ini?" 
tanya Loo.


Kenyataan oleh Pemangku Ketua Pemuda Gerakan P.Pinang, Jason Loo Jieh Sheng
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger