Beliau berkata, tindakan pihak berkenaan yang cuba menyalahkan kerajaan semata-mata, walhal kerajaan berusaha gigih mencari jalan bagi mengawal harga barang yang naik akibat faktor luaran.
‘‘Contohnya, kerajaan telah mengumumkan diskaun-diskaun khas pengangkutan awam baru-baru ini,’’ katanya melalui 'podcast' yang disiarkan di blognya www.najibrazak.com hari ini.

Di samping itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan juga sedang meneliti langkah-langkah bersesuaian yang perlu dan mampu diambil.

Dalam pada itu, Najib berkata, walaupun kerajaan telah sedaya upaya mencari jalan bagi meringankan beban rakyat, adalah penting untuk orang ramai mengetahui punca sebenar kenaikan harga barang dan perkhidmatan berlaku.

Katanya, pertama sekali adalah faktor luar yang memberi tekanan terhadap ekonomi negara susulan penurunan harga minyak mentah dunia.

‘‘Apabila harga minyak mentah dunia turun, maka pendapatan kerajaan berkurangan. Dalam konteks ini, dijangka lebih daripada RM30 bilion pada tahun hadapan.

‘‘Maka sukarlah untuk kerajaan melakukan campur tangan seperti menambah subsidi,’’ katanya, sambil memberi analogi jika seorang individu diturunkan atau dikurangkan pendapatannya, maka terbataslah kebolehan dan kemampuannya untuk berbelanja.
Kedua, kata beliau, kesan daripada pendapatan negara yang berkurangan, pelabur akan menjual ringgit untuk melabur di negara yang tidak terkesan dengan kejatuhan harga minyak.
Keadaan itu, kata Perdana Menteri mengakibatkan prestasi ringgit menguncup dan menyebabkan harga barangan import menjadi lebih mahal. – BERNAMA