Headlines News :
Home » » 3 CADANGAN PUTERI UMNO ATASI KOS SARA HIDUP

3 CADANGAN PUTERI UMNO ATASI KOS SARA HIDUP




MELAKA, 18 Dis -  Pergerakan Puteri UMNO menyarankan tiga langkah penting bagi dilaksanakan rakyat, kerajaan, syarikat awam serta swasta untuk mengatasi masalah kos sara hidup yang semakin meningkat.
Ketuanya Mas Ermieyati Samsudin berkata masalah yang dipandang serius dan menghimpit terutamanya golongan muda itu mampu diatasi sekiranya semua pihak bekerjasama melaksanakan langkah digariskan pergerakan itu.
“Langkah pertama bermula dengan rakyat sendiri perlu sedar tentang kepentingan meningkatkan kesedaran untuk berjimat dan mengurangkan perbelanjaan seperti mengurangkan bil bulanan,” katanya kepada Bernama.
Beliau berkata kerajaan dan syarikat perlu mengambil langkah proaktif untuk berjimat cermat dan mengurangkan perbelanjaan, selain melaksanakan program untuk meningkatkan kesedaran rakyat tentang masalah itu.
Katanya langkah kedua ialah menggalakan ‘kaedah hijau’ di kalangan rakyat, kerajaan serta syarikat, antaranya dengan meningkatkan usaha kitar semula dan menggalakkan penggunaan teknologi hijau.
Mas Ermieyati berkata penggunaan teknologi hijau bagi menjimatkan penggunaan tenaga elektrik dan penjanaan tenaga elektrik diharap mampu mengurangkan kos yang perlu dibayar.
“Di samping itu, TNB (Tenaga Nasional Berhad) juga boleh mengkaji dan membuat pengurangan tarif elektrik di waktu malam dan memikirkan mekanisme bersesuaian sebagai alternatif penggunaan elektrik sedia ada,” katanya.
Beliau berkata langkah ketiga ialah kerajaan perlu memantau syarikat monopoli berkepentingan awam supaya syarikat tersebut tidak mendapat keuntungan melampau tanpa memberikan bebanan kepada rakyat.
“Perjanjian dengan syarikat-syarikat monopoli yang berkaitan kepentingan awam harus mendapat pendapat rakyat dan dipantau oleh kerajaan. Syarikat ini harus menjalankan kos operasi optimum dan memberikan harga rendah untuk rakyat di samping memberikan keuntungan berpatutan untuk pemegang saham,” katanya.
Mas Ermieyati berkata kerajaan juga boleh melaksanakan dengan tegas ‘anti-trust law’ atau ‘competitive law’ seperti di Amerika Syarikat bagi mengawal dan menjaga kepentingan awam apabila melibatkan syarikat monopoli.
Beliau berkata kerajaan tidak boleh melaksanakan pelbagai kenaikan secara melulu yang kemudiannya kesan terhadap kenaikan itu boleh menimbulkan masalah yang dirasai oleh rakyat.
“Bagaimanapun pada masa yang sama, kerajaan harus seimbang dalam mengambil kira pandangan yang boleh menguntungkan rakyat dan juga pada masa yang sama tidak rugikan kerajaan,” katanya.
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger