Headlines News :
Home » , , » Bina rumah kos rendah , jangan hanya pandai cakap saja - Zainal Abidin

Bina rumah kos rendah , jangan hanya pandai cakap saja - Zainal Abidin


KUALA LUMPUR 13 Sept – Sehingga kini Ketua Menteri Pulau Pinang. Lim Guan Eng terus membisu dan tidak memberikan sebarang reaksi atau penjelasan berhubung pembinaan rumah kos rendah dan sederhana di negeri itu.

Walaupun Guan Eng pernah membuat kenyataan, sejak tiga tahun lalu kerajaan negeri telah meluluskan pembinaan 11,596 unit rumah kos rendah dan sederhana rendah, namun perkara itu masih menjadi tanya kerana tidak dinyatakan lokasi pembinaan projek berkenaan.

Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman berkata jika benar kerajaan negeri telah melaksanakan projek berkenaan, mereka seharusnya menyatakan lokasi pembinaan bukannya membuat kenyataan untuk menyedapkan hati rakyat tetapi realitinya tidak pasti.

Jangan hanya pandai cakap sahaja, tunjukkan kepada rakyat di manakan kawasan pembinaannya, kalau kelulusan diberi sejak tiga tahun lalu, rumah tu mungkin sudah hampir siap.

“Kami juga nak tahu siapakah yang dapat rumah itu, sehingga kini tiada siapa yang tahu siapa yang berjaya memiliki rumah berkenaan, jika benar pembinaannya sudah diluluskan, senarai mereka yang berhak menerima sepatutnya sudah dikeluarkan untuk pengetahuan rakyat,” katanya kepada UMNO-Online di sini.

Zainal Abidin berkata, apa yang dilihat pembangunan atau pembinaan yang sedang berlaku di Pulau Pinang banyak membabitkan kediaman mewah yang tidak mampu dimiliki oleh kebanyakkan penduduk tempatan.

“Memang ada pembangunan yang dibuat, tetapi pembangunan yang menindas rakyat, mereka ambil kawasan penduduk kemudian bina rumah yang mahal-mahal, yang tidak mampu dibeli oleh penduduk terbabit.

“Ini adalah cara halus yang dilakukan oleh kepimpinan kerajaan negeri untuk mengusir penduduk setempat, mereka jadikan pembangunan sebagai alasan untuk mengusir mereka yang terdiri di kalangan mereka yang berpendapatan rendah.

“Apa yang berlaku banyak membabitkan kawasan yang penempatan yang di diami oleh orang Melayu terutamanya di kawasan pulau, ini sebahagian daripada strategi mereka untuk mengusir orang Melayu,” katanya.

Tegasnya, perkara ini mula berlaku sejak pakatan pembangkang memerintah Pulau Pinang, pelbagai cara dilakukan oleh mereka untuk menindas orang Melayu daripada pelbagai sudut.

“Apa yang dilakukan oleh orang Melayu semuanya tak kena di mata mereka, ada sahaja kesalahan yang mereka nampak, tetapi jika membabitkan kaum lain tiada pula tindakan diambil.

“Ini menunjukkan adanya `double-standard’ dalam pentadbiran mereka, manakah slogan yang dilaung-laungkan oleh mereka sebelum ini ketika mula mengambil alih pentadbiran di Pulau Pinang untuk mengamalkan pentadbiran `Cekap, Akauntabiliti dan Telus’,” katanya.

Zainal Abidin berkata, jelaslah apa yang berlaku sekarang di Pulau Pinang, kepimpinan kerajaan sekarang hanya pandai bercakap sahaja tetapi tidak mampu melaksanakannya.

Di samping itu, pembangunan yang mereka lakukan itu lebih menjuruskan kepada agenda politik yang secara halusnya adalah untuk mengusir orang Melayu daripada Pulau Pinang. -MediaUMNO
Share this post :

+ comments + 1 comments

Anonymous
August 15, 2012 at 8:06 AM

hebat la cerita awak ni

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger