Headlines News :
Home » , , » DAP Makin Rasis, Tuduhan Insiden Simbah Cat Berbaur Perkauman

DAP Makin Rasis, Tuduhan Insiden Simbah Cat Berbaur Perkauman


GEORGE TOWN, 18 Ogos – Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang hari ini menggesa Ketua Menteri, Lim Guan Eng menarik balik kenyataannya yang didakwa cuba mengaitkan isu perkauman dengan insiden simbahan cat di pejabat DAP.

Ketuanya Datuk Zainal Abidin Osman berkata, kenyataan Lim itu telah memberi gambaran seolah-olah perbuatan simbah cat itu dilakukan oleh orang Islam.

“Sebagai Ketua Menteri, beliau tidak sepatutnya bercakap sebarangan tanpa bukti, apatah lagi cuba mengaitkan sesuatu kejadian jenayah dengan isu sensitif agama,” katanya di sini.

Lim Guan Eng dalam sidang medianya dilaporkan sebagai berkata, simbahan cat di pejabat DAP mungkin berkaitan dengan tindakan Majlis Fatwa Pulau Pinang yang membuat larangan terhadap masjid atau surau dinegeri ini menggunakan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran sebelum subuh.

Ahad lepas, pejabat DAP di Jalan Talipon di sini dan pusat perkhidmatan Setiausaha Politiknya Ng Wei Aik, di Lorong Seratus Tahun disimbah dengan cat.

Awal pagi tadi sebuah papan tanda dan pintu utama pejabat DAP Pulau Pinang itu mengalami kerosakan teruk akibat satu kebakaran dipercayai akibat perbuatan khianat.

Zainal berkata, kenyataan Lim itu jelas membuktikan beliau bukanlah seorang pemimpin negeri yang berhemah apabila cuba mencetus isu perkauman.

“Sebagai parti politik yang mewakili orang Melayu dan Islam, kita mahu Lim memberi bukti dakwaannya itu atau jika tidak mempunyai bukti, beliau harus menarik balik kenyataannya atau kita akan ambil tindakan undang-undang kerana cuba menghasut dan mencetus isu perkauman,” katanya.
Share this post :

+ comments + 1 comments

Anonymous
August 19, 2011 at 11:55 AM

Bukan DAP saja yg tuduh, semua rakyat Malaysia anggap mcm tu, sejak akhir2 ni, UMNO akan lakukan apa saja untuk menjadikan negara tidak terkawal dan melagakan antara melayu dengan bangsa lain, kununnya hasilnya nanti melayu akan kembali berpayung dibawah UMNO. Sebenarnya ini yg UMNO kurang selidik tentang persepsi masyarakat kini terhadap tindak tanduk UMNO. Walaupun UMNO tak at tapi org ramai tetap kata UMNO, sebab ianya jadi kalut setelah UMNO?BN hilang banyak kerusi dan negeri selepas PRU12.

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger