Headlines News :
Home » » Najib sambut baik kempen ' panjang ' 15 hari sebagai demokrasi sihat

Najib sambut baik kempen ' panjang ' 15 hari sebagai demokrasi sihat





KUALA LUMPUR, 10 April ― Tempoh “panjang” 15 hari berkempen menunjukkan “demokrasi sihat”, kata Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Razak hari ini, sementara rakan-rakan BN beliau menganggap tempoh panjang itu “mencabar” dan mungkin akan memberikan kelebihan kepada musuh mereka.
Kebanyakkan pemimpin yang ditemui oleh The Malaysian Insider mengatakan perlawanan Pilihan Raya 2013 lebih sukar sebaik sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan untuk menetapkan tarikh penamaan calon pada 20 April dan hari mengundi pada 5 Mei, akan tetapi, Najib mengatakan gabungannya menerima keputusan itu.
“SPR telah membuat keputusan, kita terimalah. Pengumuman itu bermaksud mereka cuba membuat keputusan menunjukkan proses demokrasi yang sihat di Malaysia. Kami terimalah,” kata beliau kepada pemberita selepas mesyuarat tertutup dengan ketua bahagian di PWTC di sini.
Sesetengah pemimpin BN, walau bagaimanapun, mengatakan mereka yakin gabungan tersebut boleh mengambil kesempatan daripada tempoh berkempen yang panjang untuk sampai kepada setiap pengundi oleh kerana mereka berhadapan dengan pilihan raya paling sengit di Malaysia semenjak negara merdeka pada 1957.
“Tempoh panjang tersebut, walaupun mencabar, akan memberikan masa kepada kita untuk memperkenalkan calon, fokus kepada kerja bawah supaya kita boleh menang dengan majoriti lebih daripada dua pertiga dan merampas semula negeri yang kita kalah,” kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat tersebut.
“Walaupun sedikit yang panjang tetapi itu adalah keputusan SPR dan kita bersetuju tetapi terdapat peluang bagi BN untuk bekerja membaiki kelemahan dari tempoh pencalonan hingga hari mengundi dan saya berharap parti akan terus bekerjasama dan mengukuhkan dirinya , “kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim mengatakan walaupun kebanyakkan dalam gabungan tersebut menjangkakan hari mengundi akan menjadi lebih awal dan hari berkempen lebih pendek, Bn sudah bersedia untuk berhadapan dengan musuhnya.
“Kami telah menjangka pilihan raya akan diadakan pada April tetapi sekarang kita diberitahu Mei. Tetapi, tidak kira masa berkempen adalah 12 atau 15 hari, BN sudah sentiasa bersedia,” katanya.
Sementara Datuk Wee Ka Siong dari MCA tidak bersetuju tempoh berkempen panjang memberikan kelebihan kepada BN.
“Tidak. Lebih lama anda beri masa lebih memenatkan tetapi anda perlu menghadapinya,” katanya, dan menambah bahawa parti itu perlu mematuhi keputusan dan “menghadapinya”.
Timbalan Presiden MIC Datuk Seri S. Subramaniam berkongsi pandangan yang sama dan menggesa parti itu bersedia dengan langkah anda sendiri untuk kempen jangka panjang.
“Bagi saya terlalu lama, tetapi keputusan telah dibuat jadi kita perlu menerimanya. Terima dan perlu memastikan sumber-sumber dari semua aspek, termasuk kewangan, dan keperlu menampung kempen selama dua minggu” katanya.
Pembangkang dan kumpulan terkemuka dalam pengundian pembaharuan Bersih 2.0 telah, antara lain, menuntut untuk tempoh berkempen selama 21 hari sebagai sebahagian daripada usaha untuk pilihanraya yang bebas dan adil, dengan alasan bahawa kempen lalu jangka masa yang tidak mencukupi.
Pemimpin yang dituntut dengan sumber-sumber yang terhad, kempen 21 hari akan memberikan mereka masa yang diperlukan untuk mahkamah pengundi terutamanya di negeri-negeri seperti Sabah dan Sarawak di mana akses kepada kawasan pedalaman yang mendalam boleh menjadi sukar dan kewangan yang sukar.
Pembangkang dan NGO reformasi pilihan raya Bersih 2.0 dan beberapa yang lain, menuntut kempen selama 21 hari selain mendesak pilihan raya bersih dan adil dengan berhujah tempoh kempen lepas tidak mencukupi.
Pemimpin Bersih mendakwa, dengan sumber yang kurang, tempoh berkempen selama 21 hari akan memberikan mereka masa yang diperlukan untuk bertemu pengundi terutamanya di Sabah dan Sarawak di mana akses pengangkutan di kawasan pendalaman sukar.
Kebanyakkan pemimpin BN walau bagaimanapun, berhujah kempen rasmi selama 15 hari mencukupi kepada kedua belah pihak oleh kerana seteru politik mereka telah memulakan kempen berbulan dahulu sebelum pengumuman hari ini.
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger