Headlines News :
Home » » KERAJAAN DAP TIDUR ! LAGI BUKIT DIGONDOLKAN !

KERAJAAN DAP TIDUR ! LAGI BUKIT DIGONDOLKAN !

Kuil Shaolin, sekolah antarabangsa, hotel bertaraf empat bintang dan lebih 2,100 unit perumahan merupakan rancangan untuk kawasan hutan yang dibersihkan dekat Teluk Bahang.
Kuil itu akan meliputi 3,700 meter persegi dengan 450 meter persegi untuk laman meditasi. Hotel yang di dalam perancangan itu merupakan bangunan setinggi 25 tingkat di atas tanah berkeluasan 4,280 meter persegi. Unit perumahan yang dirancang termasuk 1,378 unit perumahan mampu milik di lima bangunan 30 tingkat, 351 rumah teras dan Semi-D, 135 banglo dua tingkat dan 216 kondominium dengan 32 tingkat. 

Menara kondominium diletakkan di dalam pelan pembangunan di kawasan pinggir dekat Hutan Lipur Teluk Bahang, yang menghadap empangan. Data pembangunan mengenai rancangan itu menunjukkan plot tanah kira-kira 20 hektar. 

 "Walaupun rancangan itu tidak pernah dikemukakan kepada kerajaan negeri, ia dipaparkan di laman web pemaju sebagai projek dalam perancangan syarikat," kata sumber yang mendedahkan pelan pembangunan itu. Pada 13 Februari, aplikasi Google Earth mengemaskini imej satelit Teluk Bahang, yang mendedahkan kawasan hutan yang banyak pokok sudah ditebangi. 

 Menggunakan dron ke kawasan itu, The Star mendapati terdapat kerja-kerja pembersihan kawasan dan aktiviti kuari granit di tanah hutan simpan. Seorang pegawai kanan kerajaan negeri memberitahu dia tidak melihat sebarang rancangan berkenaan. 

 Kata pegawai itu, dia menemui sesuatu yang tidak kena pada Februari lalu apabila wakil pemaju menghantar surat kepada lembaga SJK(C) Eok Hua bagi menawarkan penempatan semula sekolah tersebut. 

 "Mereka mahu mengambil tanah sekolah," kata pegawai itu, sambil menambah bahawa sekolah itu adalah bersebelahan dengan tanah berkenaan dan di sepanjang laluan masuk. Eok Hua merupakan sekolah rendah Cina yang mempunyai kurang 200 pelajar. 

 "Apa yang kita tidak tahu ialah hutan di tanah mereka telah dibersihkan. Ia merupakan bekas kuari jadi hutan itu tidak terlalu tebal, tetapi mereka masih perlu mendapatkan permit untuk sebarang kerja-kerja pembersihan tanah," menurut pegawai itu.

Laporan seterusnya …

Tidak disedari orang ramai, pembersihan hutan secara besar-besaran dilakukan sejak beberapa tahun kebelakangan ini di cerun bukit di Teluk Bahang berhampiran kawasan empangan. Tindakan itu turut dikhuatir dilakukan tanpa pengetahuan pihak berkuasa. 
Tinjauan The Star mendapati aktiviti kuari sedang rancak dijalankan di kawasan tersebut. Penduduk di perkampungan nelayan Teluk Bahang juga tidak menyedari kawasan cerun bukit telah ditarah kerana pemandangan dari jalan utama ditutupi dinding adang dan pokok. 

 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teluk Bahang Datuk Shah Headan Hussain Ayob Shah turut tidak menyedari mengenai perbuatan tersebut sehingga dimaklumkan The Star dengan maklumat dari Google Earth Pro. 

Satu pasukan dari Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) yang terdiri daripada empat anggotanya melakukan pemeriksaan di cerun bukit tersebut kira-kira pukul 9.30 pagi Sabtu. Pasukan tersebut yang diketuai seorang jurutera yang hanya ingin dikenali sebagai Hanafi enggan memberikan sebarang komen. 

 The Star memberi maklumat berhubung pembersihan hutan secara haram itu kepada MBPP. Ketika dihubungi, seorang pegawai kanan MBPP berkata mereka sedang menyiasat kegiatan pembersihan hutan tetapi enggan menjelaskan dengan lebih terperinci mengenainya. 

 Pembersihan hutan yang membabitkan kawasan seluas 30 hektar itu dilakukan berhadapan bekas tapak Mutiara Beach Resort Pulau Pinang yang telah ditinggalkan. 

 Aktiviti tersebut dianggarkan berkeluasan kira-kira satu pertiga daripada saiz empangan berkenaan. Seorang pegawai Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) berkata kawasan cerun bukit itu bukan sebahagian daripada kawasan tadahan air. 
Difahamkan tanah tersebut milik seorang hartawan terkemuka dari Kulim. Beliau dipercayai mempunyai pelbagai aktiviti perniagaan di dalam mahupun luar negara. 

 Menurut sumber, pada mulanya tanah seluas 10 hektar itu sepatutnya dijual kepada sebuah universiti swasta bagi pembinaan kampus cawangan tetapi perjanjian gagal dimuktamadkan. Jelas sumber itu lagi, hartawan itu mungkin bekerjasama dengan sekumpulan pelabur dari China untuk membina banglo di lereng bukit berkenaan. 

 Rumah banglo tersebut akan mempunyai pemandangan indah menghadapi pantai Teluk Bahang termasuk perkampungan nelayan dan Taman Negara Pulau Pinang. 

Pada masa ini terdapat kilang melukis batik dan Taman Tema Escape di sepanjang Jalan Teluk Bahang, kira-kira 0.5 kilometer dari kawasan cerun bukit yang diteroka itu. 

Shah Headan berkata beliau mengetahui mengenai kewujudan aktiviti kuari di lokasi tersebut dan Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) membina sebuah hotel di sepanjang jalan tersebut. Namun beliau tidak menyedari bahawa berlakunya aktiviti pembersihan hutan secara haram.  

Beliau berkata kawasan yang menjadi lokasi kepada aktiviti kuari itu milik persendirian. Sumber berkata aktiviti kuari dan tanah di sekitarnya dijual kepada hartawan tersebut beberapa tahun yang lalu. Penduduk kampung yang tinggal berhampiran kawasan pembersihan lereng bukit itu berkata aktiviti kuari itu sudah dihentikan kira-kira 10 tahun lalu. 
"Saya percaya ada seseorang yang membeli tanah tersebut. Lori dilihat kerap keluar masuk melalui jalan sempit di perkampungan berkenaan sejak beberapa tahun lalu," kata seorang penduduk kampung. 

Namun tidak dapat dipastikan sama ada pemilik tanah itu mempunyai permit untuk menjalankan aktiviti kuari tersebut. Lesen dikeluarkan Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang. Yang Dipertua MBPP, Datuk Patahiyah Ismail dan Setiausahanya, Ang Aing Thye tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen mengenai perkara tersebut. 

 Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) , S.M Mohamad Idris terkejut kerana aktiviti pembersihan hutan tidak diketahui pihak berkuasa. 

"Kerajaan negeri menekankan bandaraya Pulau Pinang yang bersih dan hijau. Apa hala tuju kerajaan negeri dengan aktiviti penerokaan hutan di sana sini?," soalnya. Beliau berkata aktiviti penerokaan di cerun bukit itu menunjukkan pihak berkuasa tidak ketat dalam melaksanakan penguatkuasaan.


Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger