Headlines News :
Home » » Perlantikan Mufti & YDP MAIPP perlu diserah Agong - Harussani

Perlantikan Mufti & YDP MAIPP perlu diserah Agong - Harussani




Tokoh-tokoh agama di negara ini turut menggesa Kerajaan DAP Pulau Pinang menyerahkan pelantikan jawatan mufti dan Yang Dipertua Majlis Agama Islam serta perkara berkaitan agama kepada Yang di-Pertuan Agong.

 Menurut mereka, jawatan tersebut bukan untuk dipolitikkan oleh mana-mana pihak kerana pelantikan itu membabitkan agama Islam. Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, kuasa pelantikan mufti oleh Yang di-Pertuan Agong atau sultan perlu dipertahankan kerana jawatan itu bukan untuk tujuan politik.

 “Kalau mufti dilantik oleh kerajaan negeri, pelantikan itu akan dipolitikkan, kalau tidak suka bila-bila masa jawatan berkenaan boleh ditarik balik. “

Mufti bukan ahli politik dan seharusnya jawatan berkenaan diperkukuhkan selaras dengan fungsinya sebagai penasihat agama,’" katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

 Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Jaringan Muslimin Pulau Pinang (JMPP) yang mengemukakan 20 tuntutan dalam usaha memastikan kesucian agama dan perpaduan umat Islam serta orang Melayu di Pulau Pinang terus terbela.
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger