Headlines News :
Home » » LAPORAN POLIS KE ATAS GURU AGAMA KELIRUKAN GST ADALAH HARAM

LAPORAN POLIS KE ATAS GURU AGAMA KELIRUKAN GST ADALAH HARAM



Kenyataan Media
YB Dato' Jahara Hamid 
Adun Telok Air Tawar / Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang 


Laporan Polis Terhadap Seorang Guru Agama, Ustad Mujid Bin Mohd Jan Yang Menyatakan GST Haram Bagi Orang-orang Islam 

1. Saya telah menerima aduan daripada En Khalid Bin Omar, ahli Kariah Masjid Bagan Lebai Tahir, Butterworth yang telah membuat laporan polis di Balai Polis Telok Air Tawar pada hari ini terhadap Ustad Mujid Bin Mohd Jan yang telah mengatakan GST adalah Haram dikenakan ke atas orang-orang Islam dan hanya boleh dikenakan ke atas orang-orang bukan Islam dalam satu Kuliah Maghrib pada 30 Januari 2015 di masjid tersebut.

2. Percakapan Ustad Mujid adalah bercanggahan dengan penjelasan Hukum Islam mengenai GST yang dikeluarkan oleh JAKIM mengenai perlaksaan GST di Malaysia. 

3. Percakapan Ustad Mujid dalam kuliah Maghrib tersebut boleh menimbulkan kekeliruan mengenai perlaksanaan GST oleh Kerajaan Malaysia di kalangan mereka yang mendengar syarahan beliau tersebut. 

4. Saya mendesak pihak Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang untuk menyiasat syarahan ustad tersebut dalam kuliah Maghrib berkenaan dan juga menyiasat samada Ustad ini ada Tauliah untuk menyampaikan ceramah agama di Pulau Pinang. Saya juga ingin memohon agar pihak berkuasa Agama Islam Pulau Pinang dapat memastikan agar masjid dan surau tidak digunakan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menimbulkan kekeliruan dan keraguan di kalangan umat Islam Pulau Pinang. 
Share this post :

Post a Comment

 

Copyright © 2012. MyPenangOnline - All Rights Reserved

Proudly powered by Blogger